معیارهای انتخاب بیماران برای جراحی باریاتریک باید بیشتر از وزن بیمار باشد

25 ژوئن 2019 - کارشناسان مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو با همکاری 45 نفر از اعضای جوامع علمی و پزشکی در سراسر جهان در تلاش هستند تا دستورالعمل های ملی جراحی باریاتریک را تغییر دهند، این کار اجازه می دهد تا تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به بیماری های مزمن چاقی و دیابت، واجد شرایط برای این جراحی باشند.

با توجه به  آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حدود 40 درصد یا 93 میلیون نفر از جمعیت ایالات متحده چاق هستند.با بدتر شدن چاقی مزمن، نه تنها عوارض دیابت، بلکه خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان نیز افزایش می یابد. دکترStacy Brethauer، جراح مرکز پزشکی وکسنر می گوید: درست مثل هر بیماری مزمن دیگری، بهترین مرحله برای مقابله با بیماری، مداخله ی زودهنگامی مانند جراحی باریاتریک است.

جراحی Bariatric یک روش کاهش وزن است که آناتومی دستگاه گوارش شامل معده و سیستم گوارش را تغییر داده و با ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در بدن باعث تغییر در تعادل انرژی و متابولیسم چربی می شود.این جراحی، تاکنون، موثرترین ابزار در مدیریت و یا معکوس کردن دیابت نوع 2 بوده است.

دکتر Brethauer گفت: همانطور که پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به سرطان منتظر نمی مانند تا بیماری به مرحله ی پیشرفته برسد، بیماران نباید صبر کنند تا به چاقی مفرط مبتلا شوند، سپس تحت عمل جراحی باریاتریک قرار گیرند. بسیاری از افراد، علت چاقی را مشکل اراده می دانند اما موضوع به این سادگی نیست. بیماران باید با تغییر شیوه زندگی سالم، در مراقبت از خود مشارکت کنند، اما موثرترین درمان اغلب جراحی است که باید برای بیمارانی که این روش برای آنها مفید است، هر چه زودتر انجام شود.

دکتر Brethauer گفت: در حال حاضر بیماران چاقی که برای از دست دادن وزن خود، تمایل به انجام جراحی باریاتریک دارند باید معیارهای خاصی را برای انجام این عمل جراحی داشته باشند که البته این معیارها تقریبا سه دهه قبل بر اساس شاخص توده بدنی بیمار و ابتلا به چند بیماری تهدید کننده ی زندگی، تدوین شده اند.

طبق دستورالعمل های کنفرانس سال 1991 انستیتوهای بهداشت ملی، بیمارانی کاندید این جراحی در نظر گرفته می شوند که BMI آنها 40 یا بالاتر باشد، و یا BMI آنها 35 یا بالاتر باشد اما از سایر بیماری های خطرناک دیگر مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا یا بیماری قلبی عروقی رنج ببرند.

برای مثال، اگر دو فرد به چاقی با دیابت کنترل نشده، مبتلا باشند، فردی که داراینمایه ی بدنی 35 یا بالاتر است، واجد شرایط برای جراحی باریاتریک خواهد بود، در حالی که بیمار دیگر که نمایه ی بدنی او 34 یا کمتر است، اغلب تحت پوشش شرکت های بیمه، برای جراحی قرار نمی گیرد، زیرا بر اساس این دستورالعمل واجد شرایط برای این جراحی نیست.

مطالعات متعدد بالینی مزایای جراحی باریاتریک را در بیماران چاق با BMI پایین تر ثابت کرده است. دکتر  Brethauer، یکی از رئیس سابق انجمن متابولیسم و ​​جراحی باریاتریک آمریکا که در طول زمان ریاست خود، پیش نویس دستورالعمل جدید را تدوین نمود، گفت: انجمن متابولیسم و ​​جراحیباریاتریکآمریکا، معیارهای جدیدی را ارائه داده است که بیمارانی با BMI کمتر و مبتلا به دیابت را واجد شرایط این جراحی می کند.

دکتر  Brethauerگفت: ما بخوبی می دانیم که بیماری دیابت در فرد چاقی که تحت این عمل قرار نمی گیرد، پیشرفت می کند و طول عمر او کوتاه خواهد شد و در ادامه به افزایش دوز انسولین نیاز می یابد، که البته مسیر بیماری را تغییر نخواهد داد. در حال حاضر باید پزشکان و شرکت های بیمه را به طور گسترده با پذیرش این استانداردهای جدید آشنا کنیم، به طوری که بیشتر بیماران بتوانند درمان مورد نیاز خود را دریافت کنند.

در سال 2016، دستورالعمل های جهانی در دومین نشست جراحی دیابت تدوین و در مجله یDiabetes Care  منتشر شد تا پزشکان و سیاست گذاران را با مزایا و محدودیت های جراحی باریاتریک برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 آشنا کند. این دستورالعمل ها توسط بیش از 45 جامعه ی علمی و پزشکی در سراسر جهان تأیید شده است و از مسئولین مراقبت های بهداشتی می خواهد تا بیمه گران را ملزم به پوشش این جراحی بر اساس معیارهای جدید کنند.

دکتر  Brethauerگفت: داده های ملی می گوید که دو سوم جمعیت آمریکا دارای اضافه وزن یا چاقی هستند و تا 8 درصد از آنها به شدت چاق هستند و واضح است که آنها می توانند واجد شرایط برای جراحی باریاتریک باشند، اما در حال حاضر در ایالات متحده، ما بیش از 250،000 عمل جراحی باریاتریک در سال انجام می دهیم، و این بدین معناست که ما تنها 1 درصد از این بیماران را مبنی برBMI  آنها عمل می کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-criteria-bariatric-surgery-patient-weight.html